Wednesday, September 9, 2009

Penan People......discrimination or misunderstanding?

Hai fwens...ari ni aq nak bercerita sket pasal report yg aq wat pasal pembalakan. Bukan nk citer sgt cara2 membalak...tapi ade sesuatu yg unik dlm sejarah pembalakan....Pernah dengar tak kaum Penan??? haa..kaum ini adelah pribumi sarawak yg membantah sama skali mengenai pembalakan.
Nak dijadikan citer kan....ade seorg mat saleh yg masuk ke hutan dan mengkaji kehidupan org Penan. Tapi yg tk bagus nyer...dia p sebar kan dan menulis surat kpd badan antarabangsa mengatakan bahawa Malaysia minindas org Penan. Kisah ini sgt memberi kesan negatif kepada Malaysia. Ade yg mengatakan spekulasi ini berlaku disebabkan negara terlibat ingin menjatuhkan ekonomi Malaysia dgn cara memboikot kayu tropika Malaysia. Aq tak pasti sebenarnya..... kata org Penan, pembalakan telah memusnahkan kawasan dan sumber makanan mereka.....Jadi ini sgt membimbangkan. Orang Penan dah banyak kali wat sekatan di jalan balak sbgai tande protes...semua org tertanye2 kenapa org Penan tak mau meniti permodenan mengikut zaman. Tapi mereka tetap dgn pendirian mereka untuk tgl di hutan dan menjalani kehidupan turun temurun.........
"Sesungguhnya, orang Penan, yang berjumlah sekitar 10,000 jiwa lebih suka tinggal di hutan belantara daripada di hutan konkrit. Sekitar 300 masih berpindah-randah, malah sebahagian lagi dapat dianggap warga yang 'tidak bernegara'. Mereka tidak kenal akan kad pengenalan, pasport dan visa. Sebahagian besar tidak pernah ke bandar, apatah lagi ke Kuching dan Kuala Lumpur. "
Itu petikan dari berita harian k.. Hm....tapi atas kesedaran dari pihak negara kita.... Banyak yang telah berubah. Banyak bantuan telah diberi untuk membangunkan kehidupan org Penan. Tetapi yg aq terkilan ade pihak yg tak bertanggungjwb mengatakan negara kita mahu membunuh kesemua org Penan. Sedangkan kejadian itu tidak pernah berlaku.....Niat pun tkde apetah lagi nak membunuh....dunia oh dunia.....Aha...utk pengetahuan....mr.mat saleh tu sebenarnye permit dia dah abeh bertahun lamanya...so kire nye dia ni dah tak leh masuk Malaysia.... Tapi smpai skrg dia tak dijumpai...n dikatakan telah bersembunyi di Hutan Sarawak dan mungkin dah mati.... Kite dah halau...dia masuk cara haram dan smpai skrg tak ditemui.....jadi salah siapa kan..huhuhu.....mals dah owg nk cari dia kat dlm hutan tebal tu..... Tapi disebabkan dia.... Malaysia dapat imej buruk dan dikatakan kejam terhadap masyarakat sndri....

same2 la kite fikirkan.....

1 comment:

  1. Hmmm, saya pilih discrimination sebab Bruno Manser menghabiskan enam tahun (1984-1990) hidupnyer kat Sarawak. Memang takde reasonnyer Bruno hendak menjatuhkan ekonomi Malaysia ngan memakai cawat dengan orang Penan dalam hutan Sarawak. Lebih baik beliau lepak best2 ngan aweknya di Switzerland. Bruno Manser disanjung tinggi oleh orang Penan hingga ke hari ini kerana beliau memperjuangkan hak orang Penan apabila suku etnik tersebut telah dieksplotasi oleh sesetengah manusia yang selfish. Pernah tak orang Semenanjung mempertahankan atau menimbulkan isu ttg orang Penan sebelum pembinaan empangan Bakun diwar-warkan? Klau takde Bruno Manser, sudah lama suku etnik ini mampus. Habis gadis2 dara dirogol oleh pembalak, laki2 Penan dibuli, dijadikan hamba atau lebih teruk, dibunuh. Ada yang mengatakan Bruno Manser merupakan perisik tetapi saya tak setuju at all ngan statement ini. Dr Ong dan En Rashid hanya berani bercerita tentang kisah orang Penan dalam kelas. Persoalannyer beranikah mereka ceritakan atau memperjuangkan ttg eksploitasi orang Penan secara besar-besaran? Jwpannya saya rasa tidak, sbb diorang sayang family diorang.

    Yang pelik ttg orang Malaysia, sesiapa yang menangkap atau membunuh binatang-binatang yang dilindungi, akan dihukum atau didenda. Tetapi mereka yang menghancurkan habitat binatang-binatang ini terlepas bebas. Sebaliknya mereka disanjung kerana berjaya meningkatkan ekonomi. Semuannya dibuat atas kepentingan sesetengah pihak. Apabila ada yang hendak membantah, free2 dapat gelaran pengkhianat negara. Kalau yang membantah itu orang luar(org putih,org hitam,org kuning langsat etc), terus digelar perisik. Welcome to my beloved country, Malaysia !!

    Sorry boss, ni pendapat aq jer. Bukan nak argue ok, hehe. PEACE :)

    ReplyDelete